POVEȘTILE CULORILOR. Unde a pictat-o Leonardo da Vinci pe Mona Lisa
O persoană sănătoasă poate vedea milioane de culori. Aceste culori sunt împărțite în diverse moduri. Unsprezece termeni de bază separă culorile astfel: negru, alb, roșu, galben, verde, albastru, mov, maro, gri, portocaliu și roz. De la aceste culori de bază pornesc numeroase nuanțe, fiecare având o poveste unică. Astăzi, în cadrul rubricii POVEȘTILE CULORILOR, vorbim despre unde a pictat-o Leonardo da Vinci pe Mona Lisa.
După mai bine de 500 de ani de când Leonardo da Vinci a pictat-o pe Mona Lisa, o cercetătoare crede că a dezlegat misterul privind fundalul uneia dintre cele mai faimoase opere de artă din lume. Istoricii de artă au dezbătut mult timp peisajul acesteia, speculând asupra locurilor care l-ar fi putut inspira pe Leonardo. Geologul Ann Pizzorusso crede că l-a localizat în Lecco, în nordul Italiei.
„Când am ajuns la Lecco, mi-am dat seama că el a pictat Mona Lisa aici”, a declarat Pizzorusso, potrivit reuters.com, vorbind despre micul oraș de pe malul lacului Como, cunoscut până acum mai ales ca decor al romanului capodoperă al lui Alessandro Manzoni, „Logodnica”. Cercetătoarea susține că podul cu arcade reprezentat în pictură ar corespunde cu podul Ponte Azzone Visconti, din secolul al XIV-lea. Teoriile anterioare îl legau de structuri similare din alte orașe italiene, precum Arezzo și Bobbio.
Asemănări dintre operă și loc
Pizzorusso nu este prima persoană care pretinde că a rezolvat misterul, dar ea se bazează pe cunoștințele sale de geologie pentru a-și susține afirmațiile. „Pentru mine, podul nu a fost aspectul important al picturii. În celelalte ipoteze, geologia era pur și simplu incorectă”, a mai declarat Pizzorusso. Ea a descoperit că formațiunile stâncoase din Lecco erau calcaroase, ceea ce se potrivește cu ceea ce este reprezentat în fundalul picturii.
Cercetările lui Pizzorusso asupra lui Leonardo „arată perfect măsura în care artistul și omul de știință au colaborat”, a declarat Michael Daley, director executiv al ArtWatch UK, o organizație non-profit care monitorizează conservarea operelor de artă. „Niciun istoric de artă nu este calificat să o înfrunte pe Ann în ceea ce privește înțelegerea sa științifică. Celelalte studii sunt fundături acum”, a spus el.