Bienala Timișoreană de arhitectură 2022 este pe cale să înceapă. Ce au pregătit organizatorii
Bienala Timișoreană de arhitectură 2022 este pe cale să înceapă. Organizatorii au pregătit o mulțime de surprize și de activități pentru publicul timișorean.
Bienala Timișoreană de arhitectură este gata să dea startul celei de-a patra ediții. Aceasta va începe astăzi, 23 septembrie, la ora 18:30, în Piața Romanilor nr. 1 și se va desfășura până pe 23 octombrie 2022. Bienala deschide discuția despre oraș ca fiind un bun comun, în încercarea de a investiga relația fiecăruia dintre noi cu spațiul urban.
Organizată de Ordinul Arhitecților din România (OAR), Filiala Teritorială Timiș și Facultatea de Arhitectură, Beta 2022 vine cu o serie de instrumente prin care încurajează publicul să fie un actor activ în spațiul urban și să își recâștige, în mod responsabil, dreptul la oraș.
Ediția din anul acesta are ca premisă abordarea temei generale atât de diverse perspective în programul bienalei, cât și într-o gamă variată de formate. Unele dintre ele sunt clasice (expoziție-concurs, conferințe și dezbateri, seri de cinema, etc.), iar altele informale sau experimentale.
Printre cele din urmă se numără expoziția principală a bienalei. Aceasta se numește „Another Breach in the Wall” și este curatoriată de Daniel Tudor Munteanu și Davide Tommaso Ferrando.
Despre ce este expoziția principală a Bienalei
„Another Breach in the Wall” își propune să prezinte intervenții care nu urmează legi, reguli și coduri în mod implicit. Mai degrabă, expoziția le negociază, le reinterpretează, le face vizibile, intră în fisurile lor, le exploatează zonele gri sau le radicalizează.
Dacă legile, regulile și codurile sunt zidurile invizibile care ne organizează viața de zi cu zi, subiectul expoziției este reprezentat de portițele prin intermediul cărora se pot deschide breșe în aceste ziduri. Astfel,se fac posibile comportamente noi și neașteptate.
Aceste intervenții nu sunt realizate doar de arhitecți și urbaniști, ci și de designeri, artiști, activiști și de toți cei care, singuri sau în grup, adoptă o abordare creativă și critică a orașului, transformând modul în care acesta este locuit. În acest cadru, scopul expoziției este de a demonstra cum spațiul urban (mediul în care ne întâlnim, ne jucăm, dezbatem, protestăm, colaborăm, avem grijă unii de alții, etc.) poate fi produs de oricine căruia i se oferă instrumentele și agenda potrivită.
Expoziția este distribuită de-a lungul unui traseu urban de 22 kilometri prin 11 cartiere timișorene. Ea va prezenta peste 140 de lucrări din întreaga lume. Unul dintre punctele de atracție ale traseului este Palatul Ștefania (Piața Romanilor nr.1).
Este vorba de un spațiu abandonat în interiorul unei clădiri de patrimoniu din cartierul Fabric, recuperat de Beta 2022 ca spațiu expozițional. După încheierea bienalei și după ce a fost reactivat, spațiul va fi redat orașului ca loc public pentru evenimente culturale.
„Un arhipelag de micronațiuni”
Un alt eveniment important al expoziției, distribuit de-a lungul traseului urban, este intitulat „Un arhipelag de micronațiuni”. 19 instalații de mari dimensiuni sunt narate ca micronațiuni: state fictive ale căror povești sunt menite să vizualizeze, să spațializeze și să pună în discuție unele dintre stările critice care caracterizează orașul contemporan.
Nouă dintre acele 19 micronațiuni au fost comisionate unor arhitecți. Una a fost organizată de Fundația Art Encounters. O altă micronațiune a făcut obiectul unui concurs pentru membrii OAR. Alta a fost proiectată de studenții Facultății de Arhitectură din Timișoara. Celelalte șapte au fost curatoriate de echipa Beta.
Urmând ideea curatorială conform căreia bienalele sunt menite în primul rând să activeze orașele care le găzduiesc, expoziția va stabili relații neașteptate cu cetățenii, care o vor întâlni în mediul lor cotidian. Din acest motiv, printre altele, multe dintre lucrările din expoziție, în special cele din spațiul public, sunt replici.
Motivele pentru care sunt expuse replici sunt multiple. În primul rând, copierea inexactă este o modalitate de a nara operele originale din punct de vedere al conținutului lor strategic, făcând să primeze informațiile pe care le încorporează, mai degrabă decât subliniind valoarea lor de obiect sau de autor.
În același timp, prin implicarea forței de muncă a producătorilor locali, copierea este o modalitate de a distribui resursele mobilizate de bienală în orașul care o găzduiește. Nefiind nevoite să le returneze autorilor lor, replicile vor fi oferite orașului ca un cadou. Astfel cetățenii și le vor putea însuși după bunul plac.
Printre cele 140 de opere expuse, veți putea întâlni lucrări de: Ai Weiwei; Andrés Jaque; Brad Downey; Brandlhuber+; Cindy Sherman; Dan Perjovschi; Jens Haaning; JR; Matilde Cassani; NL Architects; Pezo von Ellrichshausen; Pier Vittorio Aureli; Raumlabor Berlin sau Theo Deutinger.