Lecție de artă contemporană pentru tinerii din Timișoara. Se întâmplă la Galeria Jecza
Fundația Interart Triade în colaborare cu Galeria Jecza pregătește expoziția „Ioan Aurel Mureșan – Apud Magister”. Vernisajul are loc mâine, 26 noiembrie, de la ora 18:00, la Galeria Jecza, iar expoziția poate fi considerată o lecție de artă contemporană pentru tinerii din Timișoara.
La vernisaj va lua parte chiar artistul Ioan Aurel Mureșan, iar expoziția va fi curatoriată de Liviana Dan. Ce este un curator și ce face el puteți afla intrând aici. Incluzând lucrări din ciclurile „Apud Magister” și „Variațiuni din Casa Surdului”, expoziția este o mărturie a căutărilor artistului din ultimul an. Expoziția propune, așa cum indică și titlul său, o racordare la tiparele clasice ale artei. Vorbind despre acest parcurs în oglindă, prin care Ioan Aurel Mureșan își raportează propriul discurs plastic la modele, criticul Ramona Novicov spune:
„Apud Magister este o minunată tentativă de a construi o ecluză între spiritul ce a animat arta secolelor trecute și spiritul artei contemporane. Cum traduci în limbaj vizual contemporan mesaje ce, încifrate în metode, tehnici și viziuni istorice, nu mai pot răzbate în imaginarul lumii de azi? Cum poți pătrunde în Cercul Marilor Maeștri, de oriunde și de oricând vor fi fost ei?” (Fragment din textul introductiv Tizian, Fragonard, Duchamp and All That Jazz).
Vernisajul are loc mâine, de la ora 18:00, la Galeria Jecza de pe Calea Martirilor 51/52 – 53, Timișoara. Expoziția „Ioan Aurel Mureșan – Apud Magister” este deschisă începând de mâine, 26 noiembrie, și până-n 26 ianuarie 2022. Vizitarea ei se face pe bază de programare aici. De asemenea, vizitarea se face respectând normele de siguranță sanitară aflate în vigoare, pe baza certificatului verde și purtând mască de protecție pe toată perioada vizitei.
Expoziția, însoțită de un catalog
Expoziția este însoțită și de un catalog. Acesta este un dublu jurnal. Pe de-o parte al experienței picturale și pe de altă parte al experienței de receptare. Curatoarea Liviana Dan îl numește Jurnalul – proiect și-l descrie astfel:
„Între 17 martie 2020 și 31 mai 2021, Ioan Aurel Mureșan pictează 22 de lucrări dintr-o serie intitulată „Apud magister”. Referințele sunt celebre: Tizian, Fragonard, Caspar David Friedrich, Grünewald, Rubens, Watteau… Alegerea este înspre un trecut clasic care trăiește solid sub suprafață.
Tot în această perioadă, Sorina Jecza scrie zilnic despre aceste lucrări – o fantezie pe marginea picturii, o fantezie pentru pictură.
Este vorba despre două jurnale paralele.
Este o strategie deschisă de marketing într-o lume care și-a pierdut abilitatea de a descrie? Sunt două jurnale intime ale efectului Baudelaire, care folosesc sofisticat emoția în artă, pictând ori scriind ceea ce ar vrea să-i aparțină?
Modelul intern este unul și necesar – lumea are nevoie de mai multe jurnale, de mai multe scrisori de dragoste, de mai multe amintiri și de mai multe povești.
Memoria este jucată în vis, în imagine, în text.
Motivarea este subiectivă, senzitivă. Logica este afectivă. O interesantă mobilitate teoretică: confesiunea schimbă stilul. Intimitatea artistului – pictorul, cum îl numește Sorina Jecza, uneori – sparge toate regulile. Artistul își inventează propriile lui reguli. Devine interesat de motive tactile, de mitologii individuale, de melancolii domestice, de utopii. Eleganță deliberată ce accentuează intenția jurnalului vizual propus de Ioan Aurel Mureșan. Pictura preia, cu precizie intimă, caracteristicile jurnalului – instant, seducător, obsesiv în repetivitate”, (Fragment din postfața catalogului, Jurnalul, nostalgia roz și eternitatea. Sorina Jecza iubește poezia). Mai multe detalii despre expoziție sunt disponibile aici.
Dicționar
Vernisaj: deschidere oficială, inaugurare a unei expoziții de artă (în special de pictură);
A racorda: a stabili un contact, a lega (elemente, părți ale unei lucrări); a face un racord;
Ecluză: construcție hidrotehnică specială executată pe traseul unei căi navigabile, pentru a face legătura între două porțiuni cu niveluri diferite.