Kunsthalle Bega îi invită pe timișoreni să descopere SENSUL SCULPTURII
În data de 25 septembrie faceți-vă puțin timp mai spre seară. De ce? Vă spunem noi. Kunsthalle Bega îi invită pe timișoreni să descopere SENSUL SCULPTURII. La ce oră? Între orele 18,00 – 21,00. Unde? Intrarea se face pe scara exterioară dinspre Piața 700 și este gratuită.
Veți face cunoștință cu creațiile a 16 artiști aduși de către curatorul Liviana Dan, și anume: Apor – Nimbert Ambrus, Rudolf Bone, Norbert Costin, Teodor Graur, Roxana Ionescu, Adi Matei, Alex Mirutziu, Vlad Nancă, Mihai Olos, Alexandra Pirici, Bogdan Rața, Cristian Răduță, Mircea Spătaru, Patricia Teodorescu, Napoleon Tiron, Casandra Vidrighin.
„Sculptura poate fi sculptură impecabilă propusă de natură. Dar ca exercițiu intelectual, realitatea nu favorizează niciodată un astfel de scenariu. Sculptura a funcționat mult timp între funcția civică și vocația sacră. Marmură, monument, putere, politică. Vedeai sculptura ca pe o imagine planul – structura – elevația. Sculptura trebuia să reziste limbajului, trebuia să reziste unei critici metaforice și de imagine. Fiecare handicap trebuia transformat într-un avantaj.
Considerată literară, limitată, primitivă sculptura ajunge să dețină un rol complex în ideile și fanteziile figurative, moderne, minimaliste.
Paradigma sculpturii – prea multă materialitate, prea multă corporalitate, prea multă ambiguitate a oferit și a susținut multe gânduri pentru instalarea unor teorii despre sculptură.
Vizualul este înlocuit de tactil. Tactilitatea devenind o teorie sistematică evaluată după criterii estetice. (…) Sculptura transcende în materialitate pentru a oferi o experiență pură. (…) Cum poate fi definită într-o manieră contemporană lunga istorie a sculpturii? Cade mitul marmurei. Autonomic formei și angajamentul conținutului sunt contaminate de regulile instalației. Cele două poziții aniti monument și anti soclu devin teme recurente. Orice material poate fi înlocuit cu un alt material fără ca intenția să fie schimbată. În ultimul timp lucrări tot mai surprinzătoare se numesc sculptură: fotografii imense și filme video documentând oceanul, vegetația, gheața, corpul uman, moleculele, plantele din argint, norii și tunelele de lumină și performanța documentând gridul tehnic care primește sensibilitate teatrală… Există un anume sens? Este un prejudiciu vizual? Sculptura umblă cu adevărul ei”, notează curatorul Liviana Dan.
Dicționar
Curator:
Elevație: reprezentare grafică, la o scară dată, a fețelor exterioare ale unei construcții, mașini
Paradigmă: exemplu, model, pildă, învățătură;
Ambiguitate: lipsă de precizie, de claritate;
A transcende: a trece dincolo de…, a păși peste…, a se ridica deasupra a ceva
Soclu: suport sau postament (din piatră) care susține o coloană, o statuie